Velká cena České republiky bojuje o přežití

Velká cena České republiky bojuje o přežití

Motocyklové závody seriálu mistrovství světa mají v Čechách dlouholetou tradici. Okruh v Brně prodělal postupem času řadu změn a v současné době patří mezi perly v kalendáři motocyklového šampionátu.

Do Brna jezdí rádi diváci, ale také samotní jezdci a jejich týmy, protože zázemí a kvalita poskytovaných služeb je každoročně vždy na vysoké úrovni. Návštěvnost z řad diváků patří mezi špičku a je zcela určitě velkým přínosem pro celý jihomoravský region. Navíc Velká cena na Masarykově okruhu zvyšuje kredit České republiky v očích zahraničních návštěvníků.

Nicméně v současné době je stav takový, že pokud stát nepodpoří motocyklovou Grand Prix v Brně, letos v srpnu tento podnik napíše svou poslední kapitolu a éra závodění top šampionátu v Čechách pravděpodobně jednou pro vždy skončí. Ve světě je spousta závodních okruhů, které by udělaly první a poslední, aby se do seriálu dostaly. Brno má díky své profesionalitě místo v kalendáři jisté, ale …

Dnes proběhla tisková konference, kde předsedkyně představenstva Ivana Ulmanová uvedla, že společnost Automotodrom Brno požádá o finanční podporu stát. Přesně se jedná o částku kolem sedmdesáti milionů korun, což je takzvaný zalistovací poplatek promotérovi šampionátu. Podle Ulmanové není nutné, aby stát tuto částku poukazoval na účet jejich společnosti, ale může ji přímo převést na účet španělské Dorny.

Automotodrom Brno vedou k tomuto rozhodnutí především zhoršující se výsledky hospodaření společnosti. Předloni prodělala 23,2 milionu korun, loni dokonce necelých 80 milionů. Podle zástupců Automotodromu je podpora obdobných akcí v zahraničí obvyklá. Hlavně ve Španělsku mají všechny okruhy podporu místních vlád nemluvě o mimoevropských okruzích. Argumentují také finanční podporou jiných sportovních akcí v České republice, například loňského mistrovství světa basketbalistek nebo předloňského šampionátu v klasickém lyžování v Liberci.

Automotodrom Brno - Česká republika

Podle Ulmanové může představovat odstoupení Brna z kalendáře MS nenahraditelnou ztrátu, protože závodní okruh na jihu Moravy má velkou konkurenci v podobě modernějších závodních areálů v Maďarsku nebo na Ukrajině. Návrat zpět by neměl velkou šanci na úspěch. Navíc pokud Automotodrom přijde o status pořadatele mistrovství světa, přijde i o klientelu, která do Brna jezdí testovat.

„Živí nás dennodenní provoz na dráze. Okruh je náročný na technickou údržbu, nebudeme na ni mít,“ uvedla Ulmanová pro ČTK.

Karel Abraham, předseda dozorčí rady Automotodromu Brno dodal, že závody seriálu mistrovství světa podle něho nejsou soukromou, ale veřejnou záležitostí. „Po státu nežádáme peníze na výplaty, rekonstrukce, na nic, ale zalistovací poplatek nejsme schopni hradit ze svého,“ uvedl Abraham.

Jiného názoru je ministr financí Miroslav Kalousek, který se státní podporou pro Grand Prix v Brně nesouhlasí, protože je to podle něho především byznys. „Vláda České republiky nepořádá Velkou cenu a nevidím žádný důvod, proč by do ní měla peníze daňového poplatníka investovat, ve vší úctě k Velké ceně,“ řekl k této věci ministr financí.

Takový přístup se samozřejmě nelíbí představitelům jihomoravského kraje. Podle hejtmana Michala Haška stát v posledních deseti letech právě na Velké ceně v Brně získal do státní pokladny jen za DPH kolem miliardy korun. Automotodrom má jistou podporu města Brna a jihomoravského kraje. Hejtman Hašek chce o podpoře pro Velkou cenu České republiky jednat ve středu s ministrem školství Josefem Dobešem, který nedávno v pořadu České televize uvedl, že motocyklovou Grand Prix budou muset podpořit. Podle primátora Brna Romana Onderky a hejtmana Michala Haška je motocyklové mistrovství světa pro region klíčové.

Celkové náklady na závod bez zalistovacího poplatku loni činily 88,761 milionu korun, výnosy představovaly 75,048 milionu. Grand Prix České republiky se stala díky neuvěřitelnému počtu 238.000 diváků nejnavštěvovanějším závodem celého seriálu.

Doporučujeme

Články odjinud