Vyhlídky Scotta Reddinga, pronájem motorů Yamaha a kdo koupí Hondu?

Holandská TT se jeví jako začátek několika velmi hektických dní pro ty, kteří pro příští rok touží po závodním místě.
Vyhlídky Scotta Reddinga, pronájem motorů Yamaha a kdo koupí Hondu?

Konec června je dobou všech jednání ať už kolem smluv pro jezdce, tak pro kontrakty týkající se projektů závodních strojů. Budou učiněna rozhodnutí a podepsány smlouvy - byť alespoň o společném záměru. Spousta papírování proběhne právě v době, kdy budou naložené kamiony v neděli opouštět paddock směr Německo a Sachsenring.

Ačkoliv má již většina jezdců na prototypech svá místa zajištěna, stále existuje několik otevřených alternativ, které mohou přinést pár zajímavých a významných změn. Klíčovou postavou pro příští rok je Scott Redding. Od něj se budou odvíjet všechny následující tahy. Mladý Brit letos neuvěřitelně zvedl svůj kredit a stal se nejen favoritem na titul mistra světa v Moto2, ale i horkým zbožím pro MotoGP. Existují šance jezdit v týmu Marc VDS prototyp Hondy. Prototypů je sice relativně omezený počet, ale v továrnách už přehodnocují stávající smlouvy, aby se dopátrali toho, kde je možné vytvořit místo pro mladíka z Gloucestershire.

Reddingovy možnosti jsou stále velmi otevřené, limitované pouze stávajícími smlouvami u továren. Všichni tři výrobci mají o Scotta zájem, největším favoritem je v současnosti Ducati. Nejvíc svázané ruce má momentálně asi Yamaha, zejména proto, že se Cal Crutchlow zdá být stále blíž k šanci obnovit svou smlouvu s týmem Tech3, včetně možnosti rozšíření stávající tovární podpory od tří ladiček. Redding by se tak mohl připojit k Yamaze pouze v případě, že by Bradley Smith odstoupil od své smlouvy. Sám to jistě neudělá a jak se zdá, je jeho smlouva pro tým docela neprůstřelná.

To šance jezdit na prototypu od Hondy jsou pro Scotta větší. Livio Suppo projevil o jezdce týmu Marc VDS značný zájem, a přestože jsou v současnosti všechna čtyři místa na RC213V obsazena, mohli by být buď Álvaro Bautista nebo Stefan Bradl vyhozeni ze sedla právě proto, aby uvolnili místo pro Reddinga. Oba mají sice platné smlouvy s HRC, ale v nich zakotvenou klauzuli o výkonech a ta se dá zřejmě snadno využít.  V loňském roce byl Redding v hledáčku Gresiniho stáje, takže by bylo logické, pokud by o něj měli zájem i pro rok 2014. Rizikem pro mladého Brita však zůstává fakt, že by se na Bautistově místem taktéž stal „pokusným králíkem" pro Showu a Nissin. Vzhledem k tomu, že Redding nemá dostatek zkušeností, byl by tento tah nelogický stejně tak pro jezdce jako pro Hondu.

Nejlepší volbou pro Reddinga tak zůstává Ducati. Při testování zanechal Scott v italské továrně dobrý dojem, když byl v testech, kterých se účastnil i Andrea Iannone, vždy ten rychlejší. Už v roce 2012 byla smlouva s Ducati na spadnutí, ale po sérii nedorozumění s vedením továrny z Bologne a týmem Marc VDS, jezdec i jeho tým z jednání odstoupili. Nicméně možnosti se po příchodu top managementu Audi do Ducati výrazně změnily a vše je znovu otevřené. Nejpravděpodobnější úvahou je, že by tým Marc VDS převzal jeden ze strojů týmu Pramac. V současnosti dostává Ducati peníze téměř výhradně od Pramacu a plány, vize a očekávání, se kterými se letos počítalo při projektu juniorského týmu Ducati, nejsou tak úplně naplněny. Pokud by Marc VDS působil v MotoGP jako tým, ulevil by finanční zátěži Pramacu, účastnil by se na platbách a navíc by do paddocku MotoGP přivedl personál, který už zkušenosti s touto třídou má. Reddingovým hlavním technikem je Pete Benson, který šéfoval osádce Nickyho Haydena v jeho mistrovské sezóně.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud nedojde k dohodě ani s Pramacem, může být řešením pro vstup do MotoGP pronajatý motor od Yamahy a podvozek Kalex. Tým Marca van der Stratena má s Kalexem velmi silné vazby zejména poté, co přešli na začátku loňské sezóny k tomuto německému výrobci podvozků. Kombinace Kalex – Yamaha je asi nejlepší volbou pro „neprototypové" stroje, když zohledníme podporu, kterou Yamaha nabízí. Nejenže je jejich motor velmi silný – Yamaha jej slibuje dodat ve specifikaci velmi blízké specifikaci satelitních strojů – ale existuje zde i velmi vysoká pravděpodobnost, že továrna podpoří výrobce podvozků i při navrhování rámů tak, aby byl výsledný komplet konkurenceschopný.

Nicméně čas na rozhodnutí se krátí. Kalex sdělil zájemcům, včetně týmu Marc VDS a týmu Sita Ponse, že na návrhu šasí musí začít pracovat nejpozději v červenci, což znamená, že kontrakty musí být uzavřeny nejpozději do konce června. Náklady jsou známé: zhruba 800 tisíc euro za leasing motorů Yamaha a 200 tisíc euro na podvozek. Nejsou zde však zahrnuty náklady na výzkum a vývoj. Částku zatím nelze z ničeho odvodit, ale bude jistě nemalá a může být i násobkem ceny podvozku.

Právě náklady na vývoj mohou být překážkou pro návrat Sita Ponse do královské třídy. Pons jednal s dalšími týmy ve snaze je přesvědčit ke vstupu do nejvyšší kategorie právě s podvozkem Kalex. Tím by se náklady na vývoj rozdělily mezi více týmů. Pokud však Marc VDS sáhne po dohodě s Ducati, zdá se, že Sito Pons bude muset jít do projektu s Kalexem jen na vlastní pěst.

Nabídka pronájmu motorů Yamaha se jeví být všeobecně populární. Výkon by neměl být problémem, protože 24 litrů paliva, které mají být povoleny, by měly kompenzovat nutnost používat speciální elektroniku. Bude tak poskytnuto skutečné měřítko zvýhodnění továrního prototypu s vlastní speciální elektronikou. Výrobce věří, že by elektronika neměla být příliš důležitým faktorem, neboť pronajaté motory budou specifikací velmi blízké satelitům. Jednou z největších hrozeb pro výkon, tak bude práce v garážích samotných týmů. S každým pronajatým motorem přijde do týmu i inženýr od Yamahy, který bude mít na starost nakládání s motory. Bude mít schopnost kontrolovat maximální otáčky a tím i konečný výkon. Na stejném systému funguje i satelitní tým. Výkon bude omezen ve jménu zajištění spolehlivosti. Sice ne o moc, ale právě tak akorát.

Ačkoliv mají týmy Aspar a Forward každý jiného dodavatele podvozků, také uvažují o motorech Yamaha. Forward jedná s FTR. Radost z motorů Yamaha by měl především Colin Edwards, který se na jednáních horlivě podílí. Díky dobrému pocitu na současném podvozku má pro inženýry z FTR pouze chválu. Aspar mezitím jedná se švýcarským Suterem o vývoji podvozku pro motory Yamaha. U Aspara se však může jednat o politický manévr, kterým chce donutit Aprilii, aby mu nabídla pro rok 2014 silnější agregát.

Klepněte pro větší obrázek

Jak se zdá, je Aprilia se svou účastí v MotoGP v příštím roce na vážkách. Chce pokračovat ve vynikajících výsledcích, které jí přináší svými výkony především Aleix Espargaró. Ten pravidelně poráží satelitní Ducati, ale občas je hrozbou i pro satelitní Hondy. Aprilia má dobrý podvozek, dostačující motor a vlastní balíček elektroniky, který byl vyvinut pro superbikový šampionát je více než dobrý. To vše umožňuje jejich strojům pohybovat se v blízkosti prototypů. Pokud ale bude chtít Aprilia používat vlastní software i v roce 2014, bude muset závodit jako tovární tým. To ovšem znamená mít k dispozici pouze 5 motorů a 20 litrů paliva. Motor RSV4 není v současnosti ve stavu, aby byl tohoto omezení schopen. Možná by se dalo upravit řízení spotřeby paliva, ale řešení otázky současné spotřeby a spolehlivosti motorů je mimo rámec programu MotoGP v Aprilii.

Znamená to, že Aprilia bude muset přejít na elektroniku Magneti Marelli, která momentálně za jejich vlastní elektronikou zaostává. Michael Laverty v týmu PBM však dodává pro Marelli užitečná data o práci motoru RSV4 s jejich elektronikou. Nutno říct, že v současnosti dělá Marelli velké kroky kupředu. V Aprilii se tak budou muset rozhodnout, zda jsou ochotni stát se pouze dodavatelem podvozků a motorů a opustit MotoGP jako platformu pro vývoj vlastní elektroniky.

Když Honda oznámila svůj výrobní záměr s produkční verzí své RC213V, předpokládalo se všeobecně, že se stane hitem pro současné CRT týmy. Dokonce ještě teď je jeden z vedoucích pracovníků HRC Livio Suppo přesvědčen, že se do prostředí MotoGP prodá všech pět motocyklů. Z vyjádření současných CRT týmů však vyplývá, že toto přesvědčení nesdílí. Panují pochybnosti o tom, jak dalece konkurenceschopný tento stroj bude. Ocelové pružiny ventilů vyloučí vysoké otáčky a úroveň výkonnosti na týmy příliš velký dojem nedělá.

Jeden z lidí ze současných CRT týmů prohlásil, že s ohledem na výkon je tento stroj prostě příliš drahý. „Honda nám sdělila, že výkon je o 7% nižší než u prototypu," řekl člen týmu CRT. „Ale to je přesně tam, kde jsme teď s naším motocyklem." A co víc, tým už má stroje, na kterých může závodit i příští rok a vynaloží jen malé dodatečné náklady na upgrady a nejnovější specifikace. Cena a specifikace produkční závodní Hondy je zatím nepřesvědčila udělat změnu. Stále by bojovali o 10. až 15. místa, ale bez dvou milionů eur v kapse. Místo toho budou raději investovat do infrastruktury týmu a zlepšování toho, co už mají.

Aspoň že mají produkční Hondy delší lhůty pro rozhodování. HRC je se svým projektem tak daleko, že motocykly už budou připraveny pro testování ve Valencii. Když vezmeme v úvahu, že vývoj je ta nejtěžší část, výroba příslušného množství strojů by měla být jednoduchá. Jestli bude produkčních Hond pět (což je přislíbené maximum) nebo jen pár, to se dozvíme později.
(zdroj: motomatters.com)

16:20 | Francesco Bagnaia pojede u týmu Sky Racing Team VR46 i v příštím roce. odkaz
16:18 | Aron Canet bude jezdit v Moto3 u týmu Estrella Galicia 0,0 i v příštím roce.
21. června | Cal Crutchlow zůstává s týmem LCR Honda.
12. června | Jesko Raffin dnes slaví 21 let.
11. června | Kromě pěti pádů na dráze měl Márquez tento víkend i jeden pád v boxové uličce, když zakopl o startér: odkaz

Harmonogram

GP Nizozemska, Assen
Pátek 23. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 24. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto 3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 25. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
MotoGP warm up   09:10–09:30
Moto2 warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
MotoGP závod   13:00
Moto2 závod   14:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
MotoGP v Montmeló 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Montmeló 2017: Ohlasy první…

Na katalánském okruhu Montmeló nedaleko Barcelony se Andrea Doviziso dočkal své druhé letošní výhry. Spolu s ním se na podium podívali i Marc Márquez a Dani Pedrosa.

13.  6.  2017 |
Smith by měl být připraven na závod v Assenu

Smith by měl být připraven na závod …

Bradley Smith si během závodního víkendu v Katalánsku poranil malíček a nyní pracuje na tom, aby byl pro závod v Assenu v pořádku.

16.  6.  2017 |
Slabší kubatury – zajímavosti před závody v Assenu

Slabší kubatury – zajímavosti před z…

Tento týden se jezdci vypraví do nizozemského Assenu, kde je čeká osmý podnik letošní sezóny. Níže následují některé statistické údaje vztahující se ke slabším kubaturám.

19.  6.  2017 |
Crutchlow podepsal s HRC, zůstane u týmu LCR Honda

Crutchlow podepsal s HRC, zůstane u …

Těsně před závodem v Assenu byl oficiálně oznámen podpis smlouvy mezi Calem Crutchlowem a HRC.

21.  6.  2017 |