Královská třída se po hektických týdnech závodění na evropském kontinentu vydává na cestu do slunné Kalifornie. Již tento víkend předvedou týmy a jezdci kategorie MotoGP veškerý svůj um, talent i techniku při Red Bull US Grand Prix na okruhu Mazda Raceway Laguna Seca.
Již po čtrnácté se bude závodit na okruhu, který je nejen nejkratším v celém seriálu Grand Prix, ale je také neblaze proslulý zákeřnou zatáčkou „The Corkscrew". „Vývrtka" je tak nejen ohromnou výzvou pro jezdce, ale i skvělým místem pro diváky, kteří tak mohou sledovat vrcholné umění borců na skvělých strojích.
Jorge Lorenzo, s 19 body náskoku vedoucí muž šampionátu, si v Mugellu se svou Yamahou M1 dojel pro přesvědčivé vítězství. Do Kalifornie přijíždí s cílem pokračovat ve své skvělé formě a znovu být lepší než jeho nejbližší soupeř Pedrosa. Jorge vloni v Laguně Seca dojel na druhém místě, když do závodu odstartoval z pole position.
Druhý muž pořadí Dani Pedrosa jezdí již několik závodů ve vynikající formě. Jeho souhra s Hondou RC213V je čím dál harmoničtější a bezpochyby není odvážné tvrdit, že Dani může a bude bojovat o vítězství. V loňském roce bral na Velké ceně USA 16 bodů za třetí místo, pro letošek by měl mít Dani od HRC připraven inovovaný komplet, tzn. podvozek i motor.
Španělův kolega v týmu Repsol Honda Casey Stoner si v Mugellu nevybral ten nejlepší den. Během víkendu zápasil s nastavením svého motocyklu. Italská Grand Prix mu přinesla jen 8 bodů za osmé místo. Laguna Seca je však místo, kde Casey loni dominoval, a proto oprávněně doufá v obrat k lepšímu. V jeho nadějích by jej měl podpořit nový motor, který při oficiálních testech v Mugellu vyzkoušel a o kterém Australan tvrdí, že je výkonnější a plynulejší.
Andrea Dovizioso je závodníkem, který nevypadá, že by měl mít jakýkoliv problém se svým motocyklem. V týmu Monster Yamaha Tech3 a na satelitní M1 se zabydlel velmi rychle a velmi dobře. Nejenže v Mugellu překonal Marca Melandriho (tři pódia v sezóně 2007) v počtu pódiových umístění satelitního jezdce, ale Doviziosovo třetí místo bylo letos třetím v pořadí a současně třetím po sobě jdoucím pódiovým umístěním v Italově domácí GP. Loňské „kalifornské" páté místo by nepochybně rád vyměnil za další z řady umístění na stupních vítězů a znovu tak vpředu promíchal jezdce továrních týmů.
Týmový kolega Cal Crutchlow se zaměří na to, aby přenesl svou velmi dobrou formu z tréninků i do závodů tak, aby bojoval o místa, v která doufá. Cal přiznal, že při testech v Mugellu pracoval především na svižnějším závodním tempu s plnou nádrží. Cal se domnívá, že právě tady je zakopaný pes. Teď doufá, že se mu podaří testovací úsilí zúročit, start a první část závodu bude lepší než doposud. Brit jistě může seriozně pomýšlet na boje o stupně vítězů, přestože v roce 2011 skončilo jeho představení v Laguna Seca už ve čtvrtém kole. Ale Cal letos není Cal vloni.
Dalším týmem, který vzhlíží k Velké ceně USA jako k mezníku, kdy se má zúročit intenzívní práce na technice, je tovární tým Ducati. S novým motorem zkusí účinněji bojovat s ovladatelností Desmosedici. Oba jezdci týmu, Valentino Rossi i Nicky Hayden, už euforii z vítězství na Laguna Seca zakusili. Oba by rádi tento pocit, alespoň přibližně, na stupních vítězů, zopakovali. V suchém závodě v Mugellu se oba k této možnosti přiblížili, takže jejich optimismus není nepochopitelný. Německý jezdec Stefan Bradl z týmu LCR Honda přijede na kalifornský okruh čerstvě nabitý energií ze zisku čtvrtého místa. Ve Velké ceně Itálie v Mugellu získal Stefan zatím nejlepší umístění při svém debutovém ročníku v kategorii MotoGP. Současně má tento nováček momentálně nasbíráno víc mistrovských bodů, než jakýkoliv Němec za celou sezónu MotoGP. Nicméně slavnou „Vývrtku" při ostrém závodě okusí Stefan poprvé. Při soukromém testu si už trať, alespoň na produkčním motocyklu, vyzkoušel.
Jezdec z týmu San Carlo Honda Gresini, Španěl Álvaro Bautista by se rád vrátil k formě, kterou měl na počátku sezóny a především by rád závod na této trati dokončil. Loni se mu to nepodařilo a při derniéře blankytně modré Suzuki v Laguna Seca havaroval ve 14. kole a do cíle se už nepodíval.
Smůlou pronásledovaný Ben Spies věří, že znovu, stejně jako před rokem, nasákne domácí atmosférou, která bude nejen hnací silou, ale i kouskem potřebného štěstí, aby přinejmenším zopakoval loňské čtvrté místo.
Ještě v pondělí ráno to vypadalo, že tentokrát budou diváci barvy týmu Pramac Racing vyhlížet marně. Jediný jezdec bílozelené satelitní Ducati Héctor Barberá si v sobotu na motokrosové motorce zlomil levou nohu, a to tak nešťastně, že musel hned druhý den absolvovat operaci. Kost lýtkovou i holenní má zafixovánu titanem a šrouby a veškerá jeho současná snaha je zaměřena na co nejlépe probíhající rekonvalescenci. Během pondělí však tým oficiálně vyhlásil, že zraněného Barberu zastoupí další Španěl, historicky první mistr světa třídy Moto2 Toni Elias. Devětadvacetiletý Elias ukončil své působení v týmu Aspara Martinéze v třídě Moto2 po oboustranné dohodě a momentálně není nikde vázán. Paradoxně mu jeho momentální "nezaměstnanost" přinesla skvělou šanci ukázat se znovu v královské kategorii na tak neopakovatelném okruhu jako je Laguna Seca.
Naopak druhý satelitní jezdec Ducati, Karel Abraham z týmu Cardion AB Racing má, doufejme, čas rekonvalescence za sebou a jeho nepříjemně zraněná ruka mu po čtyřech absencích dovolí absolvovat celý závodní víkend završený odmáváním šachovnicového praporku.
Skupina CRT strojů si na nejkratším okruhu seriálu vychutná možnost přiblížit se co nejvíce továrním prototypům. Na špici této skupiny budou nepochybně figurovat jezdci od Aspara Martinéze Aleix Espargaró a Randy de Puniet. S buldočí tvrdošíjností se jich bude, jako obvykle, držet Mattia Pasini jako zástupce barev Speed Master týmu a Gresiniho CRT s Michele Pirrem v sedle. Přestože Colin Edwards už testoval stroj FTR – Honda, věří, že i na svém dosavadním motocyklu Suter s agregátem BMW nabídne domácím fanouškům dobrou podívanou. Ke Colinovi se připojí i jezdec týmu Came IodaRacing Project Danilo Petrucci, James Ellison od Paula Birda a dva jezdci s logem týmu Avintia Blusens – Yonny Hernandez a Iván Silva. Domácí tým Attack Performance Racing s jezdcem na divokou kartu Stevem Rappem bude pro fanoušky nejen překvapením, ale i možností porovnat privátní práci se stroji výrobců zavedených jmen. Podvozek s označením APR přinese do závodního pole další značku motoru, v tomto případě Kawasaki.
Zbývá už jen zopakovat známou skutečnost, že tradičně tento závodní víkend neuvidíme třídu Moto2 a třídu Moto3.