Yamaha pracuje na nové generaci elektroniky

Sezona zatím ani nezačala, ale výrobci závodních prototypů už intenzivně pracují na tom, aby své soupeře alespoň trošku vyvedli z konceptu. Třeba Yamaha teď prozradila, že nasadí komplet novou elektroniku.
Yamaha pracuje na nové generaci elektroniky

Novou, lepší, chytřejší, prostě něco, co by litrové M1 mělo umožnit zastavit nadvládu Hondy a samozřejmě si udržet ostatní soupeře dál od těla. Pokud zástupci Hondy v poslední době hovořili o tom, že Yamaha bude jejich největším soupeřem, jistě k tomu měli důvod.

Výrobce s třemi ladičkami ve znaku plánuje nasazení elektroniky nové generace během úvodních kol letošní sezony. I když ta současná je určena pro litrový prototyp M1, souběžně vyvíjí nový systém, který má být ještě lepší. „Pro 1000ccm motocykl jsme změnili elektroniku řízení zejména u trakce, jízdy po zadním kole a brzdění motorem. Současná elektronika řízení ještě ale není nové generace,“ citovali šéfa vývojové divize Yamahy Masahiko Nakajimu na crash.net.

„Dnešní vývoj je založen na stejné strategii elektronického řízení, jaký byl loni, ale přitom pokračuje paralelní vývoj její další generace. Jakmile u nové generace dosáhneme pozitivních výsledků, okamžitě ji nasadíme,“ pokračoval Nakajima. „Nemůžu říct, kdy přesně, ale doufám, že začátkem sezony.“

Yamaha vyvíjí novou generaci elektroniky společně s Magneti Marelli. Tento projekt odstartovali v loňském roce, když hlavní pozornost zaměřili na přesnější počítačové modely a optimální vliv řídící elektroniky na jezdcův kontakt s motocyklem. „Pokud jezdec své motorce důvěřuje, můžou jezdit rychleji,“ poznamenal Nakajima.

„Například, současné řízení trakce nebo jízdy po zadním kole někdy ruší jezdce při jízdě. Chtějí akcelerovat, ale v momentě, kdy jde pneumatika do prokluzu, tak ECU zareaguje v nesprávnou chvíli nebo špatným způsobem. Načasování a základní princip řízení je velmi důležitý. Je to hodně rozhodující oblast.“

Hlavním místem pro zlepšení výkonu Yamahy M1 2012 je podle Nakajimy její akcelerace. V rámci tohoto cíle byly provedeny zmiňované změny na současné elektronice, ale také došlo na změnu tuhosti podvozku a také zapracovali na motoru. Jeho úkolem je podpořit výkon při akceleraci a svým charakterem být k jezdcům mnohem ´přátelštější´.

Jorge Lorenzo a Ben Spies zatím na nejrychlejší časy jezdců Hondy pár desetin ztrácejí, ale v posledním IRTA testu už Yamaha nebude zkoušet nějaké výrazné změny, ale soustředí se čistě na nastavení pro první závod v Kataru.

„V Jerezu se musíme soustředit na zahajovací závod,“ pokračoval Japonec. „Takže nebudeme dělat příliš mnoho změn. V Sepangu jsme vyzkoušeli spoustu věcí, ale v Jerezu se musíme soustředit na směr, kterým se vydáme ať mají jezdci pro první závod jasno.“

20. ledna | Marco Simoncelli by dnes slavil 31 let.
17. ledna | Jonas Folger nebude letos závodit.
15. ledna | Romano Fenati dnes slaví 22 let.
14. ledna | Francesco Bagnaia dnes slaví 21 let.
12. ledna | Maverick Viňales dnes slaví 23 let.