Yamaha pracuje na nové generaci elektroniky

Sezona zatím ani nezačala, ale výrobci závodních prototypů už intenzivně pracují na tom, aby své soupeře alespoň trošku vyvedli z konceptu. Třeba Yamaha teď prozradila, že nasadí komplet novou elektroniku.
Yamaha pracuje na nové generaci elektroniky

Novou, lepší, chytřejší, prostě něco, co by litrové M1 mělo umožnit zastavit nadvládu Hondy a samozřejmě si udržet ostatní soupeře dál od těla. Pokud zástupci Hondy v poslední době hovořili o tom, že Yamaha bude jejich největším soupeřem, jistě k tomu měli důvod.

Výrobce s třemi ladičkami ve znaku plánuje nasazení elektroniky nové generace během úvodních kol letošní sezony. I když ta současná je určena pro litrový prototyp M1, souběžně vyvíjí nový systém, který má být ještě lepší. „Pro 1000ccm motocykl jsme změnili elektroniku řízení zejména u trakce, jízdy po zadním kole a brzdění motorem. Současná elektronika řízení ještě ale není nové generace,“ citovali šéfa vývojové divize Yamahy Masahiko Nakajimu na crash.net.

„Dnešní vývoj je založen na stejné strategii elektronického řízení, jaký byl loni, ale přitom pokračuje paralelní vývoj její další generace. Jakmile u nové generace dosáhneme pozitivních výsledků, okamžitě ji nasadíme,“ pokračoval Nakajima. „Nemůžu říct, kdy přesně, ale doufám, že začátkem sezony.“

Yamaha vyvíjí novou generaci elektroniky společně s Magneti Marelli. Tento projekt odstartovali v loňském roce, když hlavní pozornost zaměřili na přesnější počítačové modely a optimální vliv řídící elektroniky na jezdcův kontakt s motocyklem. „Pokud jezdec své motorce důvěřuje, můžou jezdit rychleji,“ poznamenal Nakajima.

„Například, současné řízení trakce nebo jízdy po zadním kole někdy ruší jezdce při jízdě. Chtějí akcelerovat, ale v momentě, kdy jde pneumatika do prokluzu, tak ECU zareaguje v nesprávnou chvíli nebo špatným způsobem. Načasování a základní princip řízení je velmi důležitý. Je to hodně rozhodující oblast.“

Hlavním místem pro zlepšení výkonu Yamahy M1 2012 je podle Nakajimy její akcelerace. V rámci tohoto cíle byly provedeny zmiňované změny na současné elektronice, ale také došlo na změnu tuhosti podvozku a také zapracovali na motoru. Jeho úkolem je podpořit výkon při akceleraci a svým charakterem být k jezdcům mnohem ´přátelštější´.

Jorge Lorenzo a Ben Spies zatím na nejrychlejší časy jezdců Hondy pár desetin ztrácejí, ale v posledním IRTA testu už Yamaha nebude zkoušet nějaké výrazné změny, ale soustředí se čistě na nastavení pro první závod v Kataru.

„V Jerezu se musíme soustředit na zahajovací závod,“ pokračoval Japonec. „Takže nebudeme dělat příliš mnoho změn. V Sepangu jsme vyzkoušeli spoustu věcí, ale v Jerezu se musíme soustředit na směr, kterým se vydáme ať mají jezdci pro první závod jasno.“

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00