Z cesty do Japonska mají jezdci obavy

Během závodního víkendu v Le Mans došlo na otázku, jak bezpečná bude pro lidi ze seriálu motocyklového mistrovství světa cesta do Japonska, kde se stále nedaří stabilizovat situaci ve Fukušimě.
Z cesty do Japonska mají jezdci obavy

Po ničivé přírodní katastrofě v březnu letošního roku, utrpěla jaderná elektrárna ve Fukušime poškození takového charakteru, že dochází k úniku radioaktivity do moře a ovzduší. Závodní areál v Motegi je přitom jen pár desítek kilometrů od východního pobřeží a lidé mají zákonitě obavy o své zdraví.

Dubnový termín japonské Grand Prix přesunuli na první týden v říjnu, protože za dané situace nebylo možné přivést šampionát do míst, která byla těžce poškozená po ataku přílivové vlny. Navíc byl poškozen samotný okruh Twin Ring Motegi, který už ale stačili opravit a nyní je připraven uspořádat motocyklové závody.

Jenže komplikovaná situace s jadernou elektrárnou nedává jezdcům spát. Valentino Rossi, jako člen Bezpečnostní komise jezdců, má tyto věci na starosti a vyjádřil určité obavy z cesty do Japonska, když řekl: „Ezpeleta (Carmelo Ezpeleta-šéf Dorny) nám včera řekl, že v Japonsku chtějí Grand Prix udělat, protože se situace zklidnila a také protože už zapracovali na dráze, která byla trošku poškozená.“

„Já na to řekl, že za mnou přišlo hodně jezdců, kteří vyjádřili velké obavy z cesty do Japonska. Lorenzo (Jorge Lorenzo-Yamaha Factory Racing) tam byl a řekl, že nechce jet a ostatní jezdci tím také nebyli nadšeni,“ pokračoval Rossi.

„Myslím, že je to složitá otázka a obtížný problém k řešení. Každopádně zatím není oficiálně řečeno, že do Japonska pojedeme, myslím, že nám to řeknou někdy v červenci. Ale musíme se rozhodnout, co chce každý jezdec v tomto směru udělat.“

Nabízí se tedy možnost, že pokud japonská Grand Prix dostane pro letošní ročník zelenou, bude ze strany účastníků šampionátu bojkotována. Samozřejmě je to ta nejkrajnější možnost řešení a mezi všemi musí panovat naprostá jednota.

„Podle mě je to jediný způsob, pokud to všichni z paddocku odsouhlasí, jako mechanici, jezdci a vůbec všichni. Pokud s tím budou souhlasit všichni a budou v tom zajedno všichni jezdci, tak můžeme říct, že nepojdeme.“

Nicméně Rossi závěrem dodal, že v této otázce není odborníkem přes jadernou fyziku a nedokáže odborně posoudit úroveň nebezpečí, které by jezdcům cestou do Japonska hrozilo nebo nehrozilo.

„Není to jednoduché. Mám trošku obavy z cesty do Japonska, ale jsem naprostý lajk, co se týče atomové energie, neznám jaká jsou skutečná rizika. Možná potřebujeme této situaci lépe porozumět a udělat si o tom jasnější představu,“ řekl závěrem Valentino Rossi.

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
1:46 | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00