Závod šampionů, opět smůla a náhradníci

Dani Pedrosa má zajímavou reputaci: Oslnivě rychlý, když jde vše dle jeho, ale zatlač na něj a sesype se. Předjeď ho, Dani se stane minulostí a už nebude více dotírat.
Závod šampionů, opět smůla a náhradníci

Na tomto hodnocení nikdy nebylo moc pravdy. Brněnský závod zatloukl této „reputaci" poslední hřebíček do rakve. Dani v neděli odhalil v plné kráse srdce a odvahu lva. Závod předjížděními rozhodně neoplýval. Vlastně jen tři předjetí ve vedení závodu. Ale ta tři předjetí, poslední kolo, to byl nefalšovaný thriller.

Jorge Lorenzo a Dani Pedrosa se, navzdory snahám Cala Crutchlowa , který se však pozoruhodně dlouhou dobu udržel ve stejném tempu za nimi, utrhli velmi záhy. A stíhání začalo. Dani visel za Jorgem jako přivázaný na gumě celých 12 kol. Bezpochyby vysilující výkon donutil Jorgeho ustoupit na druhou pozici a do vedení se dostal Dani. Situace naprosto stejná, jako předcházejících 12 kol. Oba jakoby připoutáni gumou. Jen role se vyměnily. Jak předtím Dani četl Jorgeho, tak Jorge četl Daniho a čekal na svůj okamžik.

Ten přišel. V posledním kole: v nejužší části na stadionu využil Lorenzo svoji linii a vnitřkem „zařízl" Daniho. A závod začal. Pedrosa věděl, že se Lorenzo připravuje na lov. Viděl záblesky jeho modré kapotáže během předcházejícího kola či dvou. Nebyl však připraven na to, kde jej Lorenzo napadne. Dolů z kopce, v zatáčce číslo deset nebylo nic, co by mohl Pedrosa udělat. Podlehl, ale věděl, že šance vzít si pozici zpět se naskytne v závěrečné šikaně. Jakmile si Lorenzo připravoval zeširoka nájezd na ideální stopu, Pedrosa jej dostal na brzdy. Jorge držel v zatáčce nejvyšší možnou rychlost, aby ji využil k předjetí  Daniho. Dani si však vítězství vybojoval pro sebe a lze směle říct, že to bylo jedno z jeho největších vítězství v kariéře.

Klepněte pro větší obrázek

Závodění může být napínavé, ale tři předjetí na špici opravdu není mnoho. Jak se však shodli Pedrosa i Lorenzo, nedostatek předjíždění byl způsoben tím, jak se celý závod drželi těsně jeden druhého a tím prostě prostor pro předjíždění nevznikl. Wilco Zeelenberg, manažer týmu Jorge Lorenza, si dovolil  s oběma nesouhlasit: Pedrosa strávil prvních dvanáct kol sledováním Lorenza v naději, že Jorge udělá chybu. „Dani si myslel, že když bude Jorgemu viset celou dobu na zádech, že ten vyrobí chybu a Dani sebere spoustu bodů a ne jen „příplatek" za vítězství ve výši pěti bodů." Nicméně Wilco Zeelenberg dodal, že přesně ve stejném duchu uvažoval i Jorge. Visel za Danim v naději, že ho donutí odvézt si z Brna nulu.

Oba jeli tak precizní jízdu, že se zákonitě musela ozvat hrdost, kvůli které už byli v závěru ochotni riskovat všechno. Dani Pedrosa použil svůj důvtip a odvahu k útoku, Jorge Lorenzo svou lstivost a schopnost se bránit. V ten den jeli oba muži jako praví mistři. Dokonce i Valentino Rossi byl ohromen: „Takto musíme bojovat v MotoGP!" prohlásil po závodě.

Se dvěma vítězstvími v řadě a třetím v sezóně začíná Dani přitahovat úspěch na svou stranu. Mohlo by se jednat o psychologický zlom? Možná, ale Wilco Zeelenberg zatím nepropadá obavám: „Jsme 13 bodů před Danim, ne 13 bodů za ním." Zeelenberg ještě horlivě zdůrazňuje, že Dani potřebuje vyhrát všechny zbývající závody v sezóně, pokud chce být mistrem. „Je to teprve potřetí, co Dani Jorgeho porazil," řekl.

Neděle byla velkým dnem také pro Cala Crutchlowa, když se na to, jak sám řekl, dívá pozitivně optimisticky. To, z čeho byl nejvíce nadšený, bylo jeho závodní tempo. Udělal jen jednu chybu – byl široký v zatáčce číslo 3 v sedmém kole – a jeho tempo bylo natolik dobré, že Dani i Jorge zůstali na dohled téměř po celou dobu závodu. „Myslím, že nakonec nebylo moje tempo tak dobré jako těch dvou, ale nebyl jsem od nich daleko. Brno je dlouhá trať, a pokud ztratíte v několika úsecích, těžko to v těch ostatních získáte nazpět," řekl novinářům Cal Crutchlow. Sledoval oba Španěly zblízka. A uvědomoval si, že jede na první britské podium po dvanácti letech.  Také samozřejmě pomyslel na to, že pokud by se navzájem oba jezdci před ním vyřadili, byl by první Brit, který vyhrál královskou třídu od dob Barryho Sheena. To bylo tak dávno, velmi dávno...

Klepněte pro větší obrázek

Měla skutečnost, že Cal podepsal novou smlouvu, co do činění s jeho stupni vítězů? V této věci byl Crutchlow neústupný a jakoukoliv souvislost popřel: „Všichni pořád říkají, že nová smlouva udělala své, že jsem to měl předtím pořád na mysli, ale to byla věc, která nezáležela na mně." Jako každý sportovec na této úrovni i Cal se naučil oddělit věci od sebe a soustředit se na svůj výkon: „Nemám problém vytěsnit z hlavy jakékoliv záležitosti. Dělával jsem to i dřív, i v průběhu závodní kariéry. Naučíte se s tím vypořádat, stejně jako to dělají i ostatní jezdci. Jorge to má stejné jako já, na trati a mimo trať, vytěsní z hlavy, co je zrovna nepodstatné. Je to součást naší práce."

Po, do té doby nejlepším víkendu, nezajel Valentino Rossi závod, ve který doufal. Velmi dobře odstartoval, ale už v druhém kole vyfoukla jeho Ducati oblak kouře, nasála a vystříkla mu olej na botu a stupačku. Tím se na chvíli zkomplikovalo ovládání motocyklu, Valentino ztratil na Doviziosa a musel se nechat předjet Stefanem Bradlem. Asi v sedmém kole začala Rossiho zadní pneumatika klouzat víc, než bylo zdrávo. Problém, který měl Valentino s Desmosedici od samotného počátku, kdy přišel do Ducati a žádná změna nastavení jej od té doby nikdy nedokázala vyřešit. Valentino působil celý víkend pozitivně, ale bylo cítit, že k tomuto výzoru je potřeba statečnosti.

Klepněte pro větší obrázek

Pro Bena Spiese je statečnost už dávno součástí této sezóny. Další závod, další divný problém. Tentokrát se spojkou, která se přehřívá a díky které přišel Ben v úvodních kolech závodu o hodně pozic. Ben zařadil dvojku, motor přeskočil na omezovač a Američan přesně věděl, kde je problém. Po závodě, když jeho tým zkoumal data, nenašel nic, co by mohlo být příčinou tohoto podivného chování. Od startu závodu neudělal Spies nic neobvyklého a i při ohledání kotouče vše vypadalo normálně, bez známek poškození. Běžně se stává, že se spojka začne „vařit" po několika zkušebních startech, ale nic takového se v neděli odpoledne neudálo.

Jakmile spojka zase zchladla - a Spies našel znovu svou rovnováhu – rozhodl se Texasan, že dostihne skupinu před sebou. Buď získá páté místo nebo nic, hop nebo trop. Bohužel, výsledkem bylo právě to nic. Ben se příliš tlačil dopředu, jak sám přiznává, vyrobil malou chybu a jeho závod skončil v kačírku na stadionu. Spiesova sezóna je skutečně katastrofa a Ben nemá tušení, kde hledat řešení. Klidně jakékoliv řešení. „Nemá tu někdo kuře, že bychom ho obětovali?" žertoval s novináři během svého tiskového brífinku.

Klepněte pro větší obrázek

Ducati se v neděli sbalilo a odjelo do Misana, kde bude mít v úterý a ve středu své soukromé testování. Většina startovního pole MotoGP však zůstala v Brně, kde proběhl třetí oficiální sezónní test. V týmu Repsol Honda jezdil na RC213V Jonathan Rea. Po velmi náročném víkendu v Moskvě, kde se jelo další kolo Mistrovství světa superbiků, byl takto odměněn za věrnost, snahu a především za vítězství v osmihodinovém závodě v Suzuce, v závodě, který má pro HRC obrovský význam. Počítá se s tím, že Rea bude pro několik závodů MotoGP náhradou za zraněného Caseyho Stonera. Stane se tak přinejmenším v Misanu a s největší pravděpodobností i v Aragonu. V zákulisí se také proslýchá, že se jedná o test pro angažmá do týmu Fausta Gresiniho. Každopádně však zdroje, které mají  blízko k informacím o  jednáních, říkají, že vše už je téměř hotovo a v době, kdy bude probíhat Misano již bude rozhodnuto. V tom případě by měl Rea na prezentaci svého potenciálu opravdu málo času. Nicméně to není překážka v tom, aby to Jonathan zkoušel: „Byl jsem celý život jezdcem Hondy a teď jsem řídil nejlepší Hondu na světě. Splnil se mi sen."
(motomatters.com)

 

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 | | 1 N/A
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A