Katalánský závodní víkend byl ovlivněn nepřízni počasí, protože už první trénink MotoGP skončil o osm minut rychleji kvůli dešti a pršelo také ve druhém tréninku, což jezdce a týmy stálo drahocenný čas.
Třetí trénink a kvalifikace už proběhla na kompletně suchém povrchu, ale v noci ze soboty na neděli znovu silně pršelo a jezdci museli v zahřívacím tréninku nasadit pneumatiky do mokra. Marco Simoncelli poprvé startoval z první pozice na startovním roštu, ale závod plně ovládl Casey Stoner a dvojice jezdců na továrních YZR-M1, Jorge Lorenzo a Ben Spies.
Z hlediska pneumatik patří okruh v Montmeló mezi ty nejnáročnější a správný výběr směsí je rozhodující. Bridgestone přivezl do Barcelony zadní asymetrickou pneumatiku, která byla ve srovnání s předchozím ročníkem o stupeň měkčí.
Na otázku, proč v letošním roce zvolil Bridgestone jinou volbu směsí u zadní pneumatiky, odpověděl Hirohide Hamašima z vývojového oddělení Bridgestone Motorsport. „Catalunya je okruhem s vysokým stupněm opotřebení pneumatik a to vytváří velmi vysoké teploty na jejich pravé straně, zejména pak v případě zadních pneumatik při jízdě v dlouhé a rychlé zatáčce číslo tři a skrz poslední trojici zatáček.“
„Z tohoto důvodu jsme tu v posledních dvou letech přivezli naši extra tvrdou směs zadní hladké pneumatiky a její výkon byl dobrý. Nicméně pokud se podíváme na uplynulou sezonu, tak tam si jezdci pro závod vybrali měkčí volbu, třebaže teplota dráhy dosahovala pětapadesáti stupňů, protože tento okruh má poměrně nízkou úroveň přilnavosti, jak jsme ostatně mohli vidět letos.“
„Pečlivě jsme naslouchali komentářům ze strany jezdců, analyzovali data z předchozího ročníku a došli k závěru, že extra tvrdá směs nebyla ve skutečnosti potřebná v rámci životnosti a jezdci raději preferovali přilnavost u tvrdé směsi. Takže pro letošní ročník jsme se rozhodli zvolit o stupeň měkčí směs a nabídnout tak jezdcům výhodu lepší přilnavosti a výkonu v zahřátí.“
„Při pohledu na výkon a výběr pneumatik v uplynulém víkendu, podporovaný samozřejmě nižšími teplotami a faktem, že byl povrch kluzký, jsme revizí našeho výběru potěšeni. Střední volba byla oblíbenou směsí po celý víkend včetně závodu a i když Casey Stoner vyhrál a nastavil nejrychlejší kolo na tvrdé směsi, stejně jako Andrea Dovizioso, druhý Jorge Lorenzo, třetí Ben Spies a pátý Valentino Rossi použili všichni střední směs.“
Závěrem Hirohide Hamašima hovořil ohledně nižší přilnavosti, na kterou upozorňovali jezdci a která byla na trati o poznání horší než v předchozích ročnících. „Myslím, že stav asfaltu je o něco horší než loni, to je jeden z faktorů. Rovněž a mnohem důležitějším faktorem byl déšť, který vlastně po celý víkend neumožnil, aby dráha byla pořádně čistá. Pokaždé, když zapršelo a hlavně ze soboty na neděli, byl okruh znovu znečištěný a dráha byla více kluzká.“
„Takže na začátku závodu nebyla dráha čistá, ale byla suchá a když ke konci začalo pršet, jezdci jeli na hladkých pneumatikách a samozřejmě jim to klouzalo, což byly velmi zrádné podmínky vedoucí později ke komentářům ohledně nedostatečné přilnavosti. Navzdory podmínkám, byl ale celkový čas závodu o tři sekundy rychlejší než loni,“ řekl závěrem Hirohide Hamašima.
První desítka GP Katalánska + výběr směsí pneumatik - MotoGP:
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas závodu |
Ztráta |
Přední |
Zadní |
Pneu |
1 |
Casey Stoner |
Repsol Honda Team |
43´19.779 |
|
Tvrdá |
Tvrdá |
Bridgestone |
2 |
Jorge Lorenzo |
Yamaha Factory Racing |
43´22.182 |
+2.403 |
Tvrdá |
Střední |
Bridgestone |
3 |
Ben Spies |
Yamaha Factory Racing |
43´24.070 |
+4.291 |
Tvrdá |
Střední |
Bridgestone |
4 |
Andrea Dovizioso |
Repsol Honda Team |
43´25.034 |
+5.255 |
Tvrdá |
Tvrdá |
Bridgestone |
5 |
Valentino Rossi |
Ducati Team |
43´27.150 |
+7.371 |
Tvrdá |
Střední |
Bridgestone |
6 |
Marco Simoncelli |
San Carlo Honda Gresini |
43´31.610 |
+11.831 |
Tvrdá |
Střední |
Bridgestone |
7 |
Cal Crutchlow |
Monster Yamaha Tech3 |
43´46.262 |
+26.483 |
Tvrdá |
Tvrdá |
Bridgestone |
8 |
Nicky Hayden |
Ducati Team |
43´53.022 |
+33.243 |
Tvrdá |
Střední |
Bridgestone |
9 |
Loris Capirossi |
Pramac Racing Team |
44´02.871 |
+43.092 |
Tvrdá |
Střední |
Bridgestone |
10 |
Karel Abraham |
Cardion AB Motoracing |
44´02.892 |
+43.113 |
Střední |
Střední |
Bridgestone |