V posledních letech se na nejvyšších příčkách drží Španělé, ale v minulosti tomu tak nebylo. Motocyklový sport už zažil například nadvládu Italů či Britů.
Motocyklové mistrovství světa začalo nadvládou Britů a Italů. V královské kubatuře v letech 1949 až 1977 (s výjimkou roku 1961) slavil mistrovský titul pokaždé jezdec italské nebo britské národnosti. Jen roku 1961 se radoval Gary Hocking z tehdejší Rhodesie (dnešní Zimbabwe). Do této britsko-italské nadvlády patřili především Giacomo Agostini, Mike Hailwood, Bary Sheene nebo také John Surtees, který jako dosud jediný závodník získal titul v motocyklovém mistrovství světa i ve formuli 1.
Nástupem Kennyho Robertse začala éra úspěchu amerických jezdců. Kenny Roberts s Yamahou o objemu motoru 500 ccm kraloval nejprestižnější kategorii v letech 1978 až 1980. Americkou nadvládu na dva roky přerušili Italové – Marco Lucchinelli a Franco Uncini. V období 1983 až 1993 se opět z nejvyšší příčky těšili Američané. Jen roku 1987 je z absolutního vrcholu odsunul Australan Wayne Gadner, jehož syn Remy také závodí (v Moto3). Americkými šampiony v letech 1983 až 1993 byli Freddie Spencer (1983 a 1985), Eddie Lawson (1984, 1986, 1988 a 1989), Wayne Rainey (1990 – 1992) a Kewin Schwantz (1993). Jméno Kevina Schwantze je známé českým divákům i díky tomu, že se po něm jmenuje jedna ze zatáček brněnského okruhu. Freddie Spencer vyhrál svůj první šampionát ve věku 21 let, čímž se stal nejmladším šampionem královské třídy. O tento přívlastek přišel loni, kdy jej překonal Marc Márquez, který měl tehdy 20 let.
Roku 1983 se dokonce americkým závodníkům podařilo obsadit první čtyři místa šampionátu (1. Spencer, 2. Roberts, 3. Mamola, 4. Lawson). Po roce 1993 se situace opět změnila. Titul do USA už přivezli jen Kenny Roberts jr. (2000) a Nicky Hayden (2006).
Rokem 1994 nastala australská dominance. Pět titulů v řadě si vyjel Mick Doohan. Tento závodník se sice objevil ve světovém mistrovství už roku 1989, ale na úplný vrchol se dostal až od roku 1994. Po Doohanově zranění a následném ukončení kariéry skončila i nadvláda „protinožců“ a na nejlepší pozice se postupně navraceli Italové. Před tím však ještě roku 1999 získal titul Španěl Alex Crivillé a roku 2000 kraloval (již zmíněný) Kenny Roberts.
Roku 2001 v královské třídě vyšla nova hvězda – Valentino Rossi. Spolu s ním se na přední pozice dostali i další dva Italové – Max Biaggi a Loris Capirossi, kteří se roku 2001 seřadili v celkovém pořadí hned za šampionem Rossim. Později se k nim na výsluní připojil i Marco Melandri, který se roku 2005 stal vicemistrem světa.
Valentino Rossi kraloval nejprestižnější třídě v sezónách 2001 až 2005 a pak ještě 2008 a 2009. Jeho převahu narušili Američan Nicky Hayden (2006) a Australan Casey Stoner (2007).
Po období největších úspěchů Valentina Rossiho dospělo motocyklové mistrovství světa do dnešního stavu, kdy motocyklovému světu vládnou Španělé – a to nejen v MotoGP, ale i v nižších kategoriích. V letech 2010, 2013 a 2014 šly tituly všech tříd do Španělska.
Jedenáct let po prvním španělském titulu v královské kubatuře (pozn.: získal ho Alex Crivillé) se na trůn v MotoGP dostal Jorge Lorenzo. Od roku 2010 až do dnes zvítězili Španělé v MotoGP 65x z 89 možností. Pouze jednou Ben Spies, pětkrát Valentino Rossi a osmnáctkrát Casey Stoner je dokázali odsunout.
V MotoGP se španělští jezdci radovali z titulů v posledních pěti sezónách čtyřikrát – Jorge Lorenzo dvakrát (2010 a 2012) a Marc Márquez také dvakrát (2013 a 2014). Sérii španělských úspěchů narušil jen Australan Casey Stoner roku 2011.
(Zdroj: motociclismo.es)