Sezona 2010 - kubatura do 125ccm, díl první

Sezona 2010 - kubatura do 125ccm, díl první

Jezdci nejnižší kubatury mistrovství světa silničních motocyklů letošní ročník pořádně zdramatizovali, když si rozhodující bitvu o mistrovský titul nechali až na poslední kolo sezony ve Valencii.

Navazujeme tak na rekapitulaci prvních osmi podniků Grand Prix ze srpna letošního roku, kde jsme skončili závodem Velké ceny Německa, těsně před domácí Grand Prix na Masarykově okruhu v Brně.

Ve vedení byl tehdy Marc Márquez (157 bodů), druhé místo patřilo Polu Espargarovi (131 bodů) a na třetím místě figuroval Nicolas Terol (118 bodů), který se zranil v Katalánsku, na Sachsenrigu vůbec nezávodil a připravoval se až na deváté kolo sezony v České republice. Český závodník Jakub Kornfeil byl s třemi body dvacátý třetí.

09. Velká cena České republiky  – 1. Nicolas Terol, 2. Pol Espargaró, 3. Esteve Rabat … 5. Jakub Kornfeil

Start nejnižší kubatury provázela v Brně nepřízeň počasí. Foukal nepříjemný vítr, obloha ztmavla a začala bouřka, která v tiskovém středisku hned několikrát restartovala elektrickou síť. Na startovním roštu pak po zahřívacím kole nastal chaos s výměnou pneumatik. Po startu se do první desítky probojoval Jakub Kornfeil, Nicolas Terol v pátém kole převzal vedení a do cíle už nikomu nedal šanci. Vyhrál s obrovským náskokem dvaceti sekund a po dvou závodech, kde pro zranění nestartoval, byl znovu ve hře o titul. Druhé místo obsadil Pol Espargaró a třetí projel cílem Esteve Rabat. Nutno podotknout, že po velmi zajímavé bitvě, které se rovněž účastnil Efrén Vázquez. Ten to ale v závěru vzdal, když vylétl mimo trať. Nedařilo se ani lídru šampionátu Márquezovi, ten si v Brně připsal body za sedmou příčku, ale vedení v průběžném hodnocení si udržel.

Velmi příjemným překvapením závodního víkendu na jižní Moravě byl výkon Jakuba Kornfeila. Rodák z Rohatce u Hodonína do závodu startoval čtrnáctý, což už byl zajímavý kvalifikační výsledek, jenž jezdci Racing Germany umožnil po startu vyrazit s přední skupinkou závodníků. V prvních kolech se pohyboval kolem desátého místa. V polovině už jel šestý a v závěrečných kolech už z páté pozice útočil na Jonase Folgera. Němec ale odolal a Kornfeil projel cílem pátý. „V posledním kole jsem mu to zkoušel na dvou místech poslat, ale bohužel jsem byl trošku delší a Folger mi to vrátil. Nedá se nic dělat, i tak je to super výsledek pro celý tým, který od Sachsenringu velmi tvrdě tři týdny pracoval na přípravě pro tento závod,“ řekl Kornfeil.

Velmi dobrý výkon, byl po zásluze ohodnocen jedenácti body a posunem v průběžném hodnocení na sedmnácté místo. „Jsem absolutně happy,“ pokračoval. „Takový výsledek jsem totiž ani já a ani tým v Brně nečekali. Z průběhu závodu respektive z jeho úvodní fáze jsem byl hodně moc překvapený, protože jet ze čtrnáctého místa tak moc dopředu není jednoduché a navíc za takových podmínek, kdy jsme ještě zvolili mokré pneumatiky.“

Automotodrom Brno - Česká republika

10. Velká cena Indianapolisu1. Nicolas Terol, 2. Sandro Cortese, 3. Pol Espargaró … 14. Jakub Kornfeil

Nicolas Terol pokračoval na vítězné vlně i ve Spojených státech. Závod v Indianapolisu vyhrál s náskokem pěti sekund a v průběžném hodnocení mistrovství světa se posunul na druhou příčku. Márquez si ve Staré cihelně vybral slabší chvilku a potom, co havaroval a vrátil se stíhací jízdou na páté místo, byl ředitelstvím závodu penalizován za zkrácení zatáčky a propadl se na desátou příčku. Pádu se nevyhnul ani Bradley Smith, týmový kolega Nicolase Terola z Bancaja Aspar. Britský závodník už na trať znovu nevyjel a v době pádu mu patřila druhá příčka za Terolem. Zaváhání Smithe využil Sandro Cortese z týmu Avant Mitsubishi Ajo, převzal druhé místo v závodním poli a to si udržel až do cíle, kde oslavil své letos druhé umístění na stupních vítězů. Závod nejnižší kubatury rovněž jasně poukázal na skutečnost, že dráha Indianapolisu je sice velmi slavná, ale co se týče kvality povrchu je pro motocyklové prototypy až příliš nebezpečná. Padalo se a to nejen v závodu 125ccm.

Jakub Kornfeil na okruhu Indianapolis Motor Speedway nezávodil poprvé. Dva roky zpátky tam ještě jako jezdec Red Bull Rookies Cupu změřil síly s jezdci americké série tohoto juniorského šampionátu. Nicméně třída 125ccm už je zase jiná kapitola a český závodník v samotném závěru klání bojoval o tři body. „Ranní warm up před samotným závodem nebyl vůbec podle mého očekávání, motorka zlobila asi následkem pádu z kvalifikace a já tak musel dvakrát zajet do boxu. Poprvé to bylo kvůli zadní brzdě a po druhé to bylo z důvodu, že nejela tak, jak by měla,“ řekl Kornfeil.

„Do závodu jsem se přesto těšil, protože jsem si věřil na dobré umístění okolo třináctého, čtrnáctého místa a nakonec jak start, tak i úvodní kola byla hodně dobrá, bohužel potom jsem se začal propadat až mimo bodované pozice, protože mi motorka nejela moc dobře a to hlavně při výjezdech ze zatáček, jakoby ji zničeho nic prostě scházel výkon.“

Přesto se Kornfeilovi podařilo stáhnout náskok třináctého Johanna Zarca. „Ještě předtím ale nastala krizová situace, když zhruba pět metrů přede mnou šel k zemi Španěl Martin, dost jsem si oddych. Se Zarcem jsme pak bojovali až do samotného konce závodu a každé kolo jsme se tak dvakrát, třikrát předjeli. Bohužel v posledním kole mi to dal na cílové rovince z větru a já tak asi o půl metru prohrál,“ řekl Kornfeil.

Jakub Kornfeil a Marc Márquez - GP České republiky 2010

11. Velká cena San Marina1. Marc Márquez, 2. Nicolas Terol, 3. Efrén Vázquez … 16. Jakub Kornfeil

V kvalifikaci si pro pole position zajel Bradley Smith, ale v závodu této výhody nedokázal využít, protože hned po startu se před něho dostal Espargaró, Márquez, Vázquez a Terol. Klasická situace, kdy ve vedení závodu opět bojovala skupinka španělských závodníků, kteří v letošním roce s naprostou jistotou ovládli nejnižší kubaturu. V průběžném pořadí šampionátu byla situace na prvních třech místech absolutně vyrovnaná, takže se bojovalo o každý centimetr. Po dvou Grand Prix, které vyhrál Terol slavil tentokrát úspěch Marc Márquez z Ajo Motorsport. Terol byl druhý, ale zaváhal Pol Espargaró, protože ten cílem projel až šestý. Situace v mistrovství zůstávala stejná, první Márquez, druhý Terol a třetí Espargaró, který po jedenáctém podniku sezony ztrácel na vedení rovných dvacet bodů.

Jakub Kornfeil v San Marinu nebodoval. I když v samotném závěru ještě stačil předjet Němce Schröttera, do první patnáctky to tentokrát nebylo. „Vydařený start jsem prohospodařil již ve druhém kole závodu při kontaktu s malajským jezdcem Khairuddinem, což mne stálo kontakt s trojicí, jenž pak po celý závod bojovala o poslední bodované příčky,“ řekl Kornfeil, jemuž stále patřila průběžná sedmnáctá příčka.

12. Velká cena Aragonska1. Pol Espargaró, 2. Nicolas Terol, 3. Bradley Smith … 14. Jakub Kornfeil

Premiérový závod na španělském okruhu, který přivítal dvanáctý podnik sezony nejnižší kubatury nebylo tím nejlepším místem pro Marca Márqueze, vedoucího jezdce šampionátu. V přípravě si sedmnáctiletý Španěl vedl velmi dobře a do závodu startoval z první pozice na startovním roštu. Osudnou se mu ale stala úvodní zatáčka po startu, protože tam do něho narazil Švýcar Randy Krummenacher, Márquez si pádem poškodil Derbi natolik, že již nedokázal pokračovat a to znamenalo nejen ztrátu vedoucí pozice v šampionátu, ale propad až na třetí místo. Stalo se tak díky tomu, že perfektní výkon předvedla dvojice Espargáro – Terol. Oba bojovali o zlato až do posledních metrů závodu. Jen pár zatáček před cílem Espargaró předvedl vítězný atak na Terola a vyhrál první Grand Prix v Aragonsku. Terol sice skončil druhý, ale v šampionátu se Španěl v barvách týmu Bancaja Aspar posunul do vedení.

Jakub Kornfeil si připsal další dva body, ale v průběžném hodnocení klesl o jednu příčku na osmnácté místo. Spolu s ostatními závodníky měl v pátek k dispozici dva tréninky, aby se co nejlépe připravili na nástrahy okruhu, který znal do této chvíle jen málokdo, jenže pršelo a to nikomu dvakrát nepomohlo. „Bylo dobře, že nám promotér šampionátu přidal jeden trénink navíc, ale zhoršené počasí nám naše plány při hledání optimálního nastavení dosti zkomplikovalo. Měl jsem radost z toho, že jsem se hned v prvním tréninku umístil na pátém místě a ani odpoledne na vodě to nebylo tak špatné, když jsem skončil čtrnáctý.“

„Start do závodu se mi z osmnácté pozice vydařil, podařilo se mi „urvat“ myslím dvě až tři pozice, jenže havárie Márqueze v první zatáčce dosti podstatně ovlivnila i můj průjezd tímto úsekem, protože jsem jel venkem a tak jsem se zase o dvě místa propadl,“ pokračoval Kornfeil. „Chvíli jsem jezdil patnáctý a postupně se mi podařilo zlikvidovat jak šesti vteřinovou ztrátu na Němce Schröettera, tak jsme pak společně navíc předjeli Itala Grotzkého. Myslel jsem si, že Schröetterovi ujedu, ale setřást se mi ho nepodařilo. Naopak jsem si ho přivezl na zádech až do poslední zatáčky, kde mne z větru vybrzdil. Moc mne to štve, protože jsem si to měl pohlídat takticky a to jsem neudělal a mohl jsem mít místo dvou bodů tři!!!“

Marcel Schrötter - Interwetten Honda 125ccm

13. Velká cena Japonska1. Marc Márquez, 2. Nicolas Terol, 3. Bradley Smith … Jakub Kornfeil (nedokončil)

Po závodu v Aragonsku přišel Marc Márquez o důležitý náskok v průběžném hodnocení, propadl se na třetí příčku a pokud uvažoval o zisku titulu musel pořádně zabrat, aby ztrátu dokázal vymazat. V boji o titul mistra světa byla trojice španělských závodníků Nicolas Terol, Pol Espargaró a Marc Márquez. Každý závod byl velmi důležitý a chyby už nebyly na pořadu dne. Kdo bude chybovat, ztrácí naději. Okamžitě po startu nastala pěkná mela, to se totiž srazil Efrén Vázquez s Jonasem Folgerem a oba skončili v kotrmelcích. Naštěstí se vše obešlo bez vážných zranění. Nicméně to už byl jezdec Ajo Motorsport daleko vpředu a po startu z pole position nasadil vysokou laťku. Po celý závod měl v zádech Nicolase Terola, ale ten se nepouštěl do nějak výrazně riskantních operací a tak bylo pořadí v cíli první Márquez, druhý Terol a třetí Bradley Smith. Protože Pol Espargaró skončil čtvrtý, neudržel si průběžnou druhou příčku a tu získal vítěz japonské Grand Prix, jenž na Terola ztrácel šest bodů.

Jakub Kornfeil v Japonsku řešil problémy technického charakteru. Na startovním roštu zůstal stát poté, co všichni ostatní odjeli do zahřívacího kola, ale jeho mechanikům se Aprilii nakonec podařilo zprovoznit. Bohužel v pátém kole závodu vyřadila motocykl českého závodníka porucha řazení a nula bodů z Motegi znamenal propad na dvacátou příčku v průběžném hodnocení mistrovství.

Doporučujeme

Články odjinud