V roce 2001 se stal Valentino Rossi teprve druhým jezdcem v historii, kterému se podařilo získat titul mistra ve všech třech kubaturách. Syn motocyklového závodníka Graziana Rossiho vstoupil do MS silničních motocyklů v roce 1996 na Aprilii. V současnosti je Rossi považován za jednoho z nejlepších jezdců historie. V kategorii MotoGP sbíral Rossi na Hondě tituly mistra světa a v roce 2004 se rozhodl pro odvážný přestup do Yamahy, která za Hondou citelně zaostávala. Hned v prvním závodě se mu povedl další historický kousek, když jako jediný dokázal získat dvě po sobě jdoucí vítězství na motocyklech různých značek. Během sezóny získal dalších osm vítězství a slavil opět titul mistra světa.
Rok 2005 byl do jisté míry podobný tomu předchozímu, tzn. 9 vítězství a obhajoba titulu. Během své kariéry testoval Rossi i Formuli 1, nadále však zůstává věrný MotoGP. Rok 2006 přinesl Rossimu několik odstoupení z technických důvodů, aby nakonec podlehl v boji o titul vlastní chybou v posledním závodě Nickymu Haydenovi.
V roce 2007 se Rossimu nepodařilo získat zpět titul mistra. Sezóně dominoval Casey Stoner na Ducati a Ital byl natolik frustrován ze svých pneumatik Michelin, že se rozhodl přestoupit ke konkurenčnímu Bridgestonu. Z posledního závodu sezóny odstoupil z technických důvodů a klesl v celkovém pořadí na třetí místo.
Rok 2008 znamenal návrat Valentina Rossiho na trůn královské kubatury. V prvních závodech si ještě zvykal na japonské obutí, ale brzy začal opět vítězit. V polovině sezóny odrazil nástup Caseyho Stonera a nakonec získal titul mistra světa s rekordním počtem bodů.
V roce 2009 Valentino Rossi obhajuje titul mistra světa a poprvé čelí nástupu svého týmového kolegy Lorenza. Jeden z nejlepších závodů sezony předvedli oba jezdci při souboji do posledního kola v Barceloně, kde nakonec Rossi vyhrál a tímto momentem pravděpodobně rozhodly celý šampionát. Ve svých třiceti letech vyhrává devátý titul a pro Yamahu získává spolu s Lorenzem druhé trojí vítězství - v soutěži jednotlivců, týmů a výrobců.
Sezona 2010 je pro Valentina Rossiho v mnoha směrech zlomová. V první řadě si pádem při dubnovém tréninku na motokrosovém motocyklu zranil rameno, které ovlivnilo nejen tuto sezonu, ale mělo vliv i na sezonu následující. V červnu došlo v přípravě na italskou Grand Prix k nehodě a zlomenině holenní kosti, což Itala vyřadilo ze čtyř závodů. Rossi se vrátil závodem v Německu a do konce sezony ještě stačil získat celkové třetí místo. Po sedmi letech Rossi ukončil spolupráci s tovární Yamahou a přestoupil spolu se svým týmem mechaniků k italské Ducati. Po prvním listopadovém testu ve Valencii absolvoval operaci pravého ramene, kde se zjistilo, že je poškození vážnější než se původně předpokládalo.
S nedoléčeným ramenem nebyl začátek sezony jednoduchý. Už testy naznačily, že první sezona s italskou Ducati nebude pro Rossiho snadná záležitost a to se také potvrdilo. Ital v průběhu roku vyzkoušel na prototypu GP11, později pak GP11.1 řadu změn a zlepšení, ale nic nevedlo k tomu, aby dokázal každý závod bojovat o přední pozice. Dá se říct, že sezona 2011 byla pro Valentina Rossiho vůbec nejhorší od jeho příchodu do MS v roce 1996. Pouze v tomto roce získal méně bodů než se mu podařilo nashromáždit v roce 2011. V roli jezdce královské kubatury jednoznačně nejhorší ročník. Navíc v Malajsii havaroval, když mu cestu zkřížil jeho kamarád Marco Simoncelli a závod nedokončil ani ve Valencii, protože to se dostal do kontaktu s padajícím Álvarem Bautistou. Rossi skončil celkově sedmý.
HISTORIE
MS silničních motocyklů
1996 125 ccm, 9. místo, 111 bodů
1997 125 ccm, Nastro Azzurro Aprilia, 1. místo, 321 bodů
1998 250 ccm, Nastro Azzurro Aprilia, 2. místo, 201 bodů
1999 250 ccm, Aprilia Grand Prix Racing, 1. místo, 309 bodů
2000 MotoGP, Nastro Azzurro Honda, 2. místo, 209 bodů
2001 MotoGP, Nastro Azzurro Honda, 1. místo, 325 bodů
2002 MotoGP, Repsol Honda Team, 1. místo, 355 bodů
2003 MotoGP, Repsol Honda Team, 1. místo, 357 bodů
2004 MotoGP, Gauloises Fortuna Yamaha Team, 1. místo, 304 bodů
2005 MotoGP, Gauloises Yamaha Team, 1. místo, 367 bodů
2006 MotoGP, Camel Yamaha Team, 2. místo, 247 bodů
2007 MotoGP, Fiat Yamaha, 3. místo, 241 bodů
2008 MotoGP, Fiat Yamaha, 1. místo, 373 bodů
2009 MotoGP, Fiat Yamaha, 1. místo, 306 bodů
2010 MotoGP, Fiat Yamaha, 3. místo, 233 bodů
2011 MotoGP, Ducati Team, 7. místo, 139 bodů
2012 MotoGP, Ducati Team